Borstvoeding: lang voeden

In mijn vorige blogs kon je meer lezen over je rechten als borstvoedende mama, en de opstart tips en tricks.

Hier vertel ik met plezier meer over 'langvoeden'. Zeer strikt genomen kan ik niet meespreken over langvoeden. Deze term is immers maar van toepassing als je langer dan 24 maanden borstvoeding geeft. De wereld gezondheidsorganisatie WHO adviseert om minstens 2 jaar borstvoeding te geven. Nutricia spreekt dan weer van de eerste 1000 dagen, wat bijna 3 jaar is.

Zelf gaf ik Kaan 19 maanden borstvoeding. Terwijl ik slechts kon hopen om het een paar weken vol te houden. Aangezien veel mensen hier vragen over stelden en dit al 'lang' vonden, schrijf ik graag wat meer over mijn ervaring.

Beetje geschiedenis:

Ik las veel en deed veel research, en op basis daarvan vind ik dat de trend voor poedermelk stilaan afneemt en borstvoeding langzaam aan opnieuw aan populariteit wint. Tijdens de 2de wereldoorlog gingen vrouwen werken in de fabrieken terwijl hun mannen vochten aan 't front. Vrouwen droegen voor 't eerst broeken als uniform, en daarna ook privĂ©, en werden vrijer, onafhankelijker, en vochten terecht voor hun' vrijheid'. Emancipatie. Mede hiermee besloten ze ook dat borstvoeding niet noodzakelijk was. Dat vrouwen meer waren dan broedmachines. Door poedermelk konden ook anderen inspringen voor de zorg van hun kinderen. Fabrikanten van poedermelk speelden hier gretig op in en sinds 1960 werd NestlĂ© marktleider voor poedermelk. Vrouwen kregen in het ziekenhuis lactatieremmers en vroedvrouwen moedigde mama's aan om 'snel' over te schakelen naar een flesje als de opstart van de borstvoeding niet meteen lukte. Zo konden vrouwen ook sneller weer aan het werk. 

Gelukkig hebben we nu terug meer en meer vrouwen die ook in westerse landen kiezen voor langvoeden. Mede dankzij het internet, het feit dat we meer 'verlof' krijgen van de overheid, en dus ook langer thuis zijn met onze kindjes. Ook door thuiswerk en andere flexibele omstandigheden. Veel mamabloggers inspireerden me om niet op te geven, maar om je kindje zelf te laten beslissen wanneer ze klaar zijn om los te laten. Klaar om te stoppen met moedermelk.

Mijn eigen ervaring:

Ondanks vele kwade blikken van vreemden als ik Kaan langer voedde dan 'gebruikelijk' , en zelfs opmerkingen van naasten zoals 'hoe lang ga je nog kolven? , hoe lang blijf je borstvoeding geven? ' 'hij is geen baby meer' en 'hij eet alles al maar nog steeds hangt hij aan de borst' ben ik blij dat ik andere mamabloggers zag die me bevestiging gaven van wat ik diep van binnen wist. Niets zo goed als moedermelk.

Ik heb respect voor de keuze van elke mama. Ik ben ook blij dat er poedermelk bestaat! En meer nog, ik vind dat elke mama moet doen wat zij het beste vindt voor haar kindje. Er hoeft ook geen kamp 'voor' of 'tegen' borstvoeding te zijn. Daarom duw ik ook mijn borst niet in 't gezicht van iedereen. Het is een intiem moment tussen mijn kind en mezelf. Maar wegsteken of schamen hoeft evenmin. Zo heb ik altijd al borstvoeding gegeven in het openbaar. Met gebruik van borstvoeding T-shirts, of een tetradoek, maar wel openbaar.

Ik merkte wel bij 'lang' voeden dat je melkproductie stelselmatig veranderd. En daarover vertel ik je graag meer.

Als je kindje een groeispurt heeft, kan je het gevoel hebben dat je onvoldoende melk hebt. Door vaker aan te leggen zal je melkproductie vanzelf toenemen. Toch kan het ook zijn dat je kindje soms de borst weigert.

Menstruatie en borstvoeding:

Bij mij was dit tijdens mijn eerste menstruatie. Tijdens borstvoeding blijft je menstruatie lang uit. Ik kreeg mijn eerste maandstonden ongeveer 7 maanden na de geboorte van Kaan. Maar zodra ik mijn eerste menstruatie kreeg, werd Kaan lastig en weigerde hij te drinken. Ik had een paar dagen nauwelijks melk, en Kaan huilde telkens wanneer hij dronk. Na een drietal dagen was dit over, en was alles opnieuw 'normaal'. In het begin dacht ik dat Kaan misschien tandjes kreeg, ziek was, of dat ik moest stoppen met borstvoeding. Na enkele keren mijn menstruatie te hebben, begon ik het ene aan 't ander te linken. Door veel te lezen en contact op te nemen met La Leche League, begreep ik dat het de normaalste zaak is dat je kindje tijdens menstruatie of een nieuwe zwangerschap moeilijker drinkt. Je melk heeft dan een hoger zoutgehalte, en proeft dus minder zoet. Doordat je kindje moeilijker drinkt en door de hormoon schommelingen, heb je ook minder melk. Het enige wat je kan doen is je ontspannen en weten dat dit niet aan jou ligt. Zodra je maandstonden gedaan zijn, zal je merken dat alles opnieuw normaal wordt. 

Zolang je jezelf goed voelt bij het geven van borstvoeding, dien je niet te stoppen. Je kan dit perfect combineren met vaste voeding. Bied wel nog steeds de borst aan na elke vaste voeding. Wacht tot je kindje zelf de interesse verliest in de borst. Zij geven zelf aan wanneer ze ermee willen stoppen.

Wil je zelf stoppen, bouw het dan geleidelijk af, door steeds een beetje langer tussen elke voeding te laten. De stuwing /druk manueel te kolven, en verder de voeding te laten voor wat 't is.

In mijn volgende blog vertel ik je graag meer over wat je kan doen om je melkproductie te stimuleren.


Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste 40 dagen als moeder.

Brief aan mijn kind: 2,5 jaar Kaan , opnieuw een mijlpaal

Borstvoeding: melkproductie verhogen