Borstvoeding: melkproductie verhogen

In mijn vorige blogs kon je lezen dat ik een tijdlang borstvoeding gaf. Ons eerste zoontje dronk 19 maanden aan de borst en stopte uit zichzelf.

Inmiddels ben ik voor de tweede keer mama en geef ik nu al 5 maanden borstvoeding. Opnieuw ben ik van plan zo lang door te gaan tot mijn kindje, of mijn lichaam er genoeg van heeft. 'whatever comes first' 

Mijn eerste zoontje komt zo nu en dan (lees: ongeveer 1x/week) op de schoot hangen en even drinken, uit zichzelf, maar daar blijft het bij. Tandem voeden is iets wat sowieso de productie verhoogt. Van ons mag hij vaker komen, maar ik laat de keuze aan hem. Hij is groot genoeg om zelf naar mama te komen om te drinken, en evengoed drinkt hij ander drinken. De keren dat hij komt, is het vooral vanwege troost, vermoeidheid of bij pijn. 

TANDEM VOEDEN EN KOLVEN 

Hoewel sommige mensen je zullen wijsmaken dat je melk voor de baby is, zal je lichaam juist meer melk aanmaken, hoe vaker je kindje drinkt. Dus ook als je 2 jarige drinkt. De meest voorname tip om de productie te verhogen is vaak aanleggen. Klinkt simpel, maar je kan je baby'tje niet verplichten om te drinken, als deze geen dorst heeft. Heb je dus de indruk dat je melkproductie afneemt / niet op gang komt? Leg je kindje dan iets meer aan. Wilt deze niet drinken? Kolf dan, eventueel met je hand. Ga je teveel elektrisch kolven, dan heb je kans op overproductie. Laat je teveel tijd tussen voedingen (bijvoorbeeld omdat je opnieuw gaat werken) dan neemt je productie af. Probeer dus echt consequent, voldoende te kolven. 

VENKEL

Een ander heel goed natuurlijk hulpmiddel is venkel. Het helpt bij krampjes voor de baby, dus als je zelf venkel thee drinkt (niet aan je baby geven!), dan heeft je kindje minder krampjes. Venkel stimuleert ook het hormoon prolactine, wat weer zorgt voor meer melkproductie. Door elke dag venkel te drinken, of te eten, zal je effectief voelen dat je toeschiet reflex toeneemt. 2 glazen venkelthee is voldoende.

FENEGRIEK 

Een ander natuurlijk hulpmiddel is fenegriek. Dit is een kruid dat je kan vergelijken met kurkuma of kerrie. Het is vrij straf van smaak en geur, en wordt vooral gebruikt in de Aziatische keuken. Zelf vind ik het niet lekker, maar gelukkig kan je het ook gewoon kopen als voedingssupplement. Een pilletje per dag, en het doet wonderen. Nu gebruik ik het niet meer, omdat ik nog voldoende melk heb, maar bij ons eerste kindje begon ik met fenegriek rond de leeftijd van 1 jaar. Mijn melkproductie nam toen af, omdat Kaan ook vaste voeding kreeg en omdat ik werkte. Uiteraard normaal, maar dit nam niet weg dat hij nog 4-5 keer per dag melk dronk. En als je dan niet wilt bijvoeden met poedermelk, dan zoek je andere oplossingen. Fenegriek werkt effectief, maar heeft wel 1 (groot) nadeel. Je zweet ruikt naar dit kruid. Ik waste me dus extra vaak, en had altijd deodorant bij de hand. Het is een curry achtige geur.

MEDICATIE

Wanneer al het voorgaande niet genoeg werkt, kan je ook bekijken of je overstapt op medicatie. Weeg hier vooral af wat het beste is voor jou en voor je kindje. De medicatie bij uitstek voor je melk productie toe te laten nemen is Domperidon. Beter gekend onder de merknaam Motilium. Je mag maximaal 4 pillen per dag nemen, omdat dit een risico inhoudt voor je hart. Dit is ook enkel op voorschrift verkrijgbaar. Je neemt een pilletje een half uur voor het voeden / kolven en dan merk je vanzelf het verschil. Ik spreek uit ervaring. Zelf deed ik dit ongeveer een half jaar, telkens wanneer ik mijn menstruatie had. Dit voor een dag of 5, omdat je tijdens je menstruatie nu eenmaal minder melk produceert van nature. Bespreek dit wel met je huisarts.

Er bestaat ook neusspray die kan helpen om je melkproductie te verhogen. Deze nam ik niet. Daarom kan ik je hier ook  geen advies geven.

Het belangrijkste advies bij langvoeden is simpel:

VOLG JE HART ♥ EN DAT VAN JE KIND

Laat je niets wijsmaken door anderen. Langer voeden dan 3 maanden is normaal. De wereld gezondheidsorganisatie WHO adviseert om minstens 2 jaar borstvoeding te geven. Waarvan de eerste 6 maanden exclusief. Je bent geen uitzondering als je wil blijven borstvoeding geven aan je kind.

*ik benadruk in al mijn blogs dat een blije mama zorgt voor een blije baby. Iedereen heeft recht op haar eigen keuze. Elke moeder wilt het beste voor haar kindje. Elk kind wordt groot, ook van kunstvoeding. We krijgen al genoeg bittere reacties van vreemden. Het heeft geen zin om ook elkaar te bekritiseren.

Wat je ook kiest, of welke ook de reden is, je bent een goede mama! 

Ik wil hier enkel maar helpen voor zij die er iets aan hebben. Omdat ikzelf de raad nodig had en kon gebruiken.

Liefs,

Heidi (mama van 2) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste 40 dagen als moeder.

Brief aan mijn kind: 2,5 jaar Kaan , opnieuw een mijlpaal