Center Parcs met een baby

Center Parcs met een baby. 

Dit ben ik, precies 9 jaar geleden. Toen werkte ik als animator bij het entertainment team van Center Parcs. Dit deed ik 3 jaar. Vakantie op Center Parcs voelt dus telkens een beetje als thuiskomen.
Omdat ik weet hoe kindvriendelijk het is, besloten Deniz en ik dan ook dat dit onze eerste vakantie zou worden met Kaan.

Op 28 januari was het zover. Vakantie met een baby van 13 weken. Op een plaats waar je zelf kookt, afwast, de bedden opmaakt... Zoals we altijd deden. Dus nadat heel de auto werd volgeladen met beddengoed, afwasmiddel, eten en drinken, moest daar nog kleding bij, luiers, toiletgerief, een buggy en een autostoel.

Ik kan je vertellen dat we nog net konden ademen in de auto 😊. Met 10 tetradoeken voor 5 dagen, 10 slabben en voldoende rompertjes en outfits kwam Kaan niets tekort. Of toch?

Eenmaal aangekomen, begon al snel terug de realiteit. De eerst drie slabbetjes waren op dag één gebruikt. Net als de tetradoeken. Kaan geeft namelijk dikwijls melk terug na de borstvoeding. Zoals elke baby van 13 weken wellicht.

Daarnaast is ook zijn kwijlperiode aangebroken, zeg maar het begin van de communicatie. Goed voor de taalontwikkeling, iets minder goed voor mama's wasmachine en voor de slabbetjes.
Tot zover voldoende kleding.

Het leuke aan Center Parcs is dat de cottage voorzien is voor baby's. Zo stond er bij onze aankomst een relax, een baby badje, bedje en verschoningskussen klaar. Waarvoor dank.

Na het uitladen was het tijd om te gaan zwemmen. Voor Kaan hadden we twee zwembandjes bij. Een babyswimmer nekband en een gele ringband voor in te zitten. Beiden hebben hun voor en nadelen.
Zo was de gele toch nog aan de grote kant voor Kaan, ondanks dat dit de kleinste maat was, en was de nekband dan weer lastig om aan en uit te doen.

Kaan was als een vis in het water. Letterlijk dan. De eerste paar minuten huilde hij, maar dat doet hij ook in zijn babybadje thuis. Op advies van alle mama's rondom mij, incluis mijn eigen mama, heb ik geleerd om op mijn tanden te bijten en door te zetten. Dit jammeren is normaal voor een baby die alles voor het eerst leert kennen. Zolang het geen krijsen wordt.
Ik kan het dus alleen maar aanbevelen. Ondanks dat je moederhart soms klein wordt en breekt, weet dat het erbij hoort.

Want na slechts enkele minuten begint het genieten. Kaan die lacht, rondjes maakt, kraait,... Dat maakt alles goed.
Zo goed dat we de rest van de week elke dag hebben gezwommen.


Hoe pak je het dan het beste aan? Elk kind is uiteraard anders dus een nauwkeurige handleiding heb ik niet. Voor ons werkte het best om te gaan zwemmen, ongeveer één uurtje na de borstvoeding. Zo zijn de eerste luier en boertjes gepasseerd.
Want geef toe, zwemmen met een volle maag is zelfs voor ons niet leuk.

Deniz en ik spraken af dat we elk om de beurt zouden 'vrij zwemmen' terwijl één iemand aan de kant bleef met de baby. Wel vreemd om in je eentje alle glijbanen te doen, maar tegelijkertijd ook de beste beslissing. Zo was Kaan tenminste droog en kalm. Nog een reden waarom CP zo fijn is. 90% minder chloor, aparte baby baden en ruimtes van 32 graden. Dit zorgde er ook voor dat Kaan het lekker warm had

Daarna family time met ons drietjes. Er zijn vele richtlijnen om te zwemmen met een baby. Wachten tot ze een jaar zijn, wachten tot na de tweede vaccinatie periode. Vanaf 6 maanden... Volg vooral je hart en je buikgevoel. Voor ons betekende dit: niet langer dan een half uur in 't water, zorgen dat de haren zo goed als droog bleven om kou te voorkomen, en zwemmen in een bad met zeer weinig of liefst geen chloor.
Als je merkt dat je baby gelukkig is, dan ben je dat zelf ook.
Langer dan een half uur zou ik zelf wel afraden. Zwemmen is namelijk enorm vermoeiend voor een kleintje en zorgt voor veel honger.

De rest van de vakantie verliep ook zoals je kan verwachten met een baby. Leren loslaten en 'go with the flow'. Niet altijd gemakkelijk voor een mama die gewoon is om alles stap voor stap en uur per uur te plannen. Maar goed, ook dat is mama zijn zeker?

Oh ja, om af te sluiten. Wij wilden de vakantie bewust goedkoop houden. Als je liever meer comfort hebt (lees: ruimte in de auto)  dan kan je uiteraard je lakens, handdoeken, buggy enz. ter plaatse huren en ook elke dag op restaurant gaan.

Misschien iets om over na te denken en voor te sparen volgende keer...



#nonsponsering #gewooneencenterparcsfan

Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste 40 dagen als moeder.

Borstvoeding: melkproductie verhogen

Brief aan mijn kind: 2,5 jaar Kaan , opnieuw een mijlpaal